Idrettsmassasje

Idrettsmassasje er en dynamisk behandlingsform som varierer ut i fra hva målet med behandlingen er. I idretten finner man flere forskjellige behov, og man fokuserer ofte på muskelgrupper som er relatert til den enkelte sporten. Man kan behandles før, under/mellom og etter trening eller konkurranse, og teknikkene varierer. Hvordan kan vanlige mennesker ha nytte av idrettsmassasje? Det som er fint med behandlingen er at den kan tilpasses helt spesifikke mål. Om det er å øke prestasjonen på PT-timen, holde ut lengre på joggeturen, ha mer energi på og etter jobb, eller hjelpe restitusjonsprosessen, så er idrettsmassasje tingen for deg.

Idrettsmassasje går mer spesifikt på muskler og muskelgrupper i forbindelse med sport og idretter. Behandlingen går ut på å hjelpe muskelapparatet å fungere best mulig innen den idretten som utøves. Alle utøvere fungerer forskjellig. Sammen med massøren finner dere ut av et opplegg som fungerer godt for deg. Mange forbinder idrettsmassasje med kraftig og dyp/vond sirkulasjonsmassasje. Det stemmer, men alt til sin tid. Rett før og rett etter renn , løp eller konkurranser er ikke kraftig massasje alltid det beste. Hva som gjelder for deg må vi teste oss fram til. Behandlingen tar sikte på å få musklene til å slappe av både med tanke på restitusjon og best mulig ytelse. Her bruker vi teknikker og grep fra klassisk massasje sammen med tøyninger, avspenningsteknikker og evt triggerpunktbehandling.

Spesialbehandling som øker sirkulasjonen i et område. Dette er en dyp og kraftig behandling. De vanligste områdene er legger, bakside lår og sete. En god behandling for å sette igang sirkulasjon og gjøre det enklere for senere behandlinger. Anbefales når du føler deg "stiv som en pinne". OBS! Når vi sier kraftig, så mener vi kraftig.

Kopping, laserbehandling og tøyning av muskel- og leddkjeder (G.D.S-metoden) tar vi i bruk ved behov.

Mange av dere legger ned hundrevis av treningstimer uten å tenke på at muskulaturen blir sliten. Det er ikke bare proffer som har behov for muskelpleie. Jeg har bred erfaring innen idrettsmassasje og har blant annet jobbet med skøyteløpere på høyt nivå, samt vært med sykkellagene Joker og Motiv3 ProCycling (tidligere Oneco-Mesterhus Cyclingteam) som massør.

Fordeler med idrettsmassasje

  • Profesjonell massasje holder muskulaturen i form og forebygger skader.
  • Regelmessig massasje holder muskulaturen din i utmerket stand og kan redusere risikoen for muskelstrekk, kramper og rifter.
  • Idrettsmassasje assisterer og stimulerer reparasjonsfasen av skadet eller stresset vev og slik fremskynde restitusjon og helingsprosessen.
  • Man får tøyd og strukket forkortede muskler.
  • Redusere arrvev rundt et skadeområde.
  • Stimulere kroppen til å kvitte seg med overflødig væske rundt skadeområdet.
  • Behandle forstuinger og belastningsskader.